250 anys de la mort de l’inspirador de Paganini

Amparo Aguado

Locatelli 1Locatelli, Pietro Antonio (1695–1764) Compositor i violinista italià que es va establir a Amsterdam (Holanda). Poc es sap de la seua vida. Els professors de Locatelli ens són desconeguts. Degué tindre un lloc de violinista quan era adolescent en Santa María la Mayor (l’església principal de Bérgamo). En 1711 obté permís per anar a Roma, on segurament estudià amb Giuseppe Valentini i probablement fou un dels últims alumnes de l’escola de Roma del violí encapçalada per A. Corelli. Entre 1717 i 1723 fou freqüentment sol·licitat per a tocar a la Basílica de San Lorenzo (Dámaso), que estava baix el patronatge del cardenal Pietro Ottoboni. En 1725 el príncep Philippe de Hessen-Darmsdat el va nombrar virtuós da camera a Mantua. Açò no li va impedir donar concerts a Venècia (1725) i Berlín (1727), on va tocar per al rei de Prusia. Va actuar als principals teatres d’Europa i el seu virtuosisme unit a una musicalitat de primera classe li va procurar sempre grans èxits.

En 1729 es trasllada a Amsterdam, on s’instal·la definitivament, dedicant-se sobretot a l’ensenyament. Fou mestre de gran reputació, encara que no va fer escola. El seu alumne més notable fou Jean Marie Leclair que passaria a l’historia com el pare fundador de l’escola francesa del violí o, el que és el mateix, la persona que va difondre els postulats de l’escola de Roma a França.

La seua forma de tocar tenia dos extrems oposats: o d’una gran força i tècnica brillant, tocant amb gran fúria que destrossava desenes de violins per any, o amb una gran delicadesa i dolçor en els passatges cantabile. Tocava com un dimoni, sorprenent  al seu públic amb deliberats tons esquinçats i malabarismes de la seua mà esquerra.

L’obra de Locatelli compté: 12 Concerti grossi op. 1; Sonates op. 2; l’Arte del violino: 12 concerts per violí sol amb 24 capricci ad libitum i arcs; 6 introduccions teatrals i 6 concerts, Op. 4; 6 sonates a 3, Op. 5; 6 sonates per a violí sol, Op. 8; L’arte di nuova modulazione: 2 capritxos enigmàtics, Op. 9; Contrast harmònic: concerts a 4, Op. 10. Obres totes editades a Amsterdam.

Va escriure amb un vertader estil virtuosístic, utilitzant innovacions i aportacions molt insòlites per a la seua època, acords simultanis i arpegiats, utilització de la tessitura aguda en altes posicions de tal forma que arribava a superar la longitud del curt diapasó de l’època, complicades polifonies, difícils extensions, creuament de dits i molts diversos i innovadors colps d’arc. Per altra banda, alguns temps de les seues sonates estan impregnats d’una sensibilitat i profunditat extraordinàris, que donen pas a un artista verdaderament gran i profund.

Els 24 capricci inclosos en El arte del violín es van definir a l’època com inútils extravagàncies. No obstant, açò no ha impedit que el modern virtuosisme de la tècnica violinística haja sorgit d’aquestes extravagàncies. Aquests capritxos meravellaren al propi Paganini i van ser la seua inspiració per a la seua obra de major renom, els també 24 capritxos per a violí sol. Aquestes característiques han fet que es considere a Locatelli com el Paganini del s. XVIII.

Referències bibliogràfiques:

  • Claudio, Javier (1999): El arte del violin. Madrid (España): Ediciones Musicales Mega S. L. ISBN: 84-95296-10-1
  • Flammer, Ami i Tordjman, Gilles (1988): Le violon. París (Francia): Éditions Jean-Claude Lattès. ISBN: 84-335-7866-9
  • Pasquali, G i Principe, R. (1977): El violin. Manual de cultura y didáctica violinística. Buenos Aires (Argentina): Ricordi Americana S. A.
  • Silvela, Zdenko (2003): Historia del violín. Madrid (España): Entrelíneas editores. ISBN:84-96190-38-2
Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s