Dexter Gordon: músic de jazz i cineasta

Dexter Gordon

Dexter Gordon

Raquel Tronch

Dexter Gordon naix el 27 febrer de 1923 a Los Angeles (Califòrnia) i fou un dels millors saxofonistes del gènere bebop i el hardbop. La seua carrera va començar amb l’orquestra de Lionel Hampton, amb la qual va romandre tres anys. Va participar en un sextet al costat de Charlie Parker i Miles Davis, i de seguit, va crear el seu primer quartet amb el qual va desenvolupar una intensa activitat entre Los Angeles i Nova York.

Durant aquesta època va gravar amb Dizzy Gillespie, Charlie Parker, J.J. Johnson, entre altres, però fou amb Wardell Gray amb qui va protagonitzar interessants duets entre 1947-1952. D’aquesta col·laboració va nàixer el disc The Chase (1947).

Després de passar uns anys a la presó (1953-1955) per un assumpte de drogues, va gravar tres discos, Daddy Plays The Horn, Stanley The Steamer i Dexter Plays Hot and Cool, al que va seguir un període d’oblit per a tornar en 1960 quan escriu la música per a l’obra de teatre, posteriorment passada al cinema, The Connection.

Seguidament va signar un contracte amb Blue Note que donaria set excel·lents discos, entre els quals destaquen Doin’ Allright, Dexter Calling (tots dos de 1961), Go i A Swingin Affair (1962) i sobretot, Our Man In Paris al 1963.

Dificultats laborals li van impedir el poder desenvolupar tot el seu talent expressiu. Aquesta situació el va portar a iniciar un llarg exili a Europa (Dinamarca i França). No obstant açò, va seguir anant a Nova York per curts períodes de temps; i al 1976, va ser contractat pel Village Vanguard, açò va suposar un retorn a Nova York i va significar el renaixement del Bebop als Estats Units. A partir d’ací, la seua vida es va dividir entre Estats Units i Europa.

Malgrat mantenir una llarga vida vinculada a la música de manera professional, la seua relació amb el cinema també va ser molt fructífera. En les dècades dels anys cinquanta i seixanta va participar en les pel·lícules Unchained (1955) i Jag älskar, però el seu gran treball interpretatiu, pel qual va ser candidat a l’Oscar de Hollywood, a Round Midnigth (1986), la cinta de Bertrand Tavernier en la qual va donar vida a dos grans personatges de la història del jazz: Ben Wester i Lester Young. Dexter va ser l’executant de la banda sonora de la pel·lícula, signada per Herbie Hancock, i poc abans de la seua mort, Gordon va interpretar un petit paper en la reeixida pel·lícula de Penny Marshall, Awakenings (1990).

La gran participació per la seua part en una de les obres cims del jazz i del cinema com va ser la pel·lícula dirigida pel cineasta francès Bertrand Tavernier en 1986, i titulada Round Midnight va ser el punt i final gloriós a una vida plena de música i sensibilitat.

Dexter Gordon va faltar als 67 anys el 25 d’abril de 1990 a Philadelphia, per un càncer de gola en els últims anys de la seua vida. Fins a la seua mort, va alternar les estades en el seu país, on gravava amb grans figures del jazz, amb les seues actuacions en Festivals i clubs d’Europa.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s