Carlos Civera interpreta els estudis de Chopin

El professor de piano del CPMT, Carlos Civera, interpretà la integral dels estudis de Chopin per a piano (Opus 10 i Opus 25) en un recital celebrat al saló d’actes del Conservatori de Torrent el passat dia 17 d’abril. Aquesta titànica empresa la va realitzar prèviament al Conservatori Professional de Música d’Oliva i, posteriorment, als d’Elx i València (Velluters). El programa s’allarga a quasi dos hores, requerint una tècnica depurada i una subtil sensibilitat musical per part de l’intèrpret. Un repte per a qualsevol pianista.

Baix poden llegir un article del mateix Carlos Civera en el qual explica les vicissituds d’aquesta estimulant experiència artística.

Carlos

Carlos Civera durant la interpretació dels estudis Op. 10 i Op. 25 de Chopin al CPMT

Els Estudis de Frédéric Chopin (1810-1849) són un dels pilars fonamentals de la literatura pianística occidental. Forjats en un context estètic determinat pel romanticisme emergent i plenament viu, són un testimoni fidel de la tradició musical europea.

Chopin era partidari del romanticisme íntim i detallista, no del grandiloqüent de col·legues com Franz Liszt. El compositor polonés componia donant veu al piano. A parer nostre, és un dels compositors que millor ha sabut entendre les característiques intrínseques de l’instrument. Els seus Nocturnes, Balades i Concerts són bona prova del cantabile chopinià.

Els Estudis, a priori emmarcats dins d’un registre tècnic, no són una excepció a aquesta hipòtesi. Els de l’Opus 10, publicats en l’any 1833, són més tècnics i requereixen un domini de la tècnica pianística immens. Resulta esglaiador pensar que els va publicar quan només tenia vint-i-tres anys. No obstant això, els de l’Opus 25, publicats en 1837, són més donats a un diàleg poètic. En Chopin, en veritat, no hi ha res tècnic. L’expressivitat va sempre unida al llenguatge pianístic i musical en les seues composicions.

Les influències musicals que va tindre Chopin les podem observar clarament a la seua música. La polifonia bachiana, la claredat hummeliana i, per tant, mozartiana, a més del seu gust vocal de la tradició operística belliniana. Com tots els grans compositors, miren al passat i es transvasen, mitjançant la seua obra a la d’altres compositors com Rachmaninov, Skriabin, Debussy o Mompou.

La música és un dels majors regals que podem rebre com a motivació i il·lusió personals. Resulta un autèntic regal poder compartir-la i fer-la viva a cada interpretació. Per tant, agraïm al Conservatori Professional de Música de Torrent, a la seua directora Fani Blanch i als seus caps d’estudi que ajudaren a programar aquest concert el dia 17 d’abril de 2019. També donar un agraïment a Rafa Polanco que ens va suggerir i permetre publicar aquest article a la revista “Enharmonia” del Conservatori Professional de Música de Torrent.

 

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s