Francisco Coll i Amores triomfen als Premis Bankia 2019 al talent musical

El Conservatori de Torrent ha estat molt present -encara que de manera indirecta- als Premis Bankia al talent musical. Tres persones vinculades al nostre centre, un exalumne (Francisco Coll) i dos professors actuals (Àngel García i Pau Ballester), han resultat premiats. Coll ha rebut el premi al músic valencià i Amores -grup de percussió del que formen part els professors esmentats- el premi a la formació musical valenciana de caràcter professional. La revista Enharmonia es fa ressò d’aquests guardons perquè suposen un gran prestigi i un alt honor per a tots els que integrem el CPMT. Des d’aquestes pàgines els donem la nostra efusiva felicitació.

ii-premis-bankia-talent_NOTICIA

Alumnes de Periodisme Musical

La gala d’aquesta segona edició dels Premis Bankia al talent musical de la Comunitat Valenciana va tindre lloc al Palau de Congressos de València el passat 14 de setembre. Els guardons van ser atorgats per Bankia, patrocinador oficial, amb la col·laboració de l’Institut Valencià de Cultura (IVC) i la Federació de Societats Musicals de la Comunitat Valenciana (FSMCV). A més dels que ja hem comentat, els altres premiats foren: Guadalupe López, premi a l’investigador valencià; premi al projecte educatiu musical  ‘ex aequo’ per a l’I.E.S. Rodrigo Botet de Manises (pel projecte ‘Música per a tot/es’) i Musiescola (pel projecte ‘L’empoderament de la música a les escoles’); premi a l’activitat empresarial o emprenedora relacionada amb la música que ha recaigut en Piles, editorial de música, S.A.

Cada guanyador ha sigut premiat amb 20.000 euros en metàl·lic i una estatueta commemorativa. El jurat, presidit pel vicerector de Cultura de la Universitat de València, Antonio Ariño, estava compost per experts de primer nivell. Tots ells han seleccionat sis propostes de quasi un centenar de candidatures presentades.

PHOTO-2019-09-24-01-11-09

Francisco Coll a les portes del CPMT, on començà els estudis musicals reglats

Francisco Coll, premi al músic valencià

Francisco Coll té gran vinculació amb el CPMT. En el nostre centre va estudiar els ensenyaments elementals i professionals de música durant els anys 1995-2005. Cursà estudis de trombó amb Rafael Polanco i prompte sentí la necessitat creativa, motiu que l’impulsà a treballar la composició amb Francisco Zacarés. Finalitzà els seus estudis en el Conservatori de Torrent guanyant el Premi Galbis l’any 2005. Continuà els seus estudis en els Conservatoris Superiors de València, Madrid i Londres, on va obtindre el Premi d’Honor Fi de Carrera i Premi d’Honor Fi de Màster. Paral·lelament va estudiar composició en privat amb Thomas Adès, sent el seu únic alumne.

La seua música ha sigut interpretada, entre altres formacions, per l’Orquestra Simfònica de Londres, Orquestra Filharmònica de Los Angeles, SWR Sinfonieorchester Baden-Baden und Freiburg, London Sinfonietta, City of Birmingham Symphony Orchestra, Luxembourg Philharmonic, BBC Scottish Symphony Orchestra, Orquestra Nacional d’Espanya, Ensemble Intercontemporain, Orquestra Filharmònica de Munic, etc. Resenyar que, des de 2009, totes les obres de Coll han sigut escrites per encàrrec.

En molts llocs, arreu del món, s’ha pogut escoltar la seua música: l’Avery Fisher Hall del Lincoln Center (Nova York), Cité Des Arts (París), Jubille Hall (Aldeburgh), St Martin-in-the-Fields (Londres), Walt Disney Concert Hall (Los Angeles), Queen Elisabeth Hall (Londres), Palau de la Música (València), Barbican Hall (Londres), Auditori Nacional (Madrid), Het Concertgebouw (Amsterdam), Huddersfield Contemporary Music Festival (Anglaterra), Festival de Aix-en Provence (França), Festival de Verbier (Suïssa), Royal Opera House Covent Garden, etc.

L’any 2009, escriu Hidd’n Blue per a l’Orquestra Simfònica de Londres. Amb François-Xavier Roth i l’esmentada formació orquestral realitzaren una grabació de la peça. A més, escriu Piedras per a l’Orquestra Filarmònica de Los Àngeles. Aquest any va ser seleccionat per a participar en el Curs de Composició Britten-Pears d’Aldeburgh amb els professors Colin Matthews, Magnus Lindberg i Oliver Knussen. Aqueix mateix any va guanyar en la capital britànica el Mary Ryan Composition Award.

En el 2011 va signar un contracte amb la prestigiosa editorial Faber Music. La seua obra Tapias, per a trombó i orquestra, escrita l’any 2012, va ser estrenada per l’Orquestra Nacional d’Espanya i Juan Carlos Matamoros en la temporada 2014-15, sota la batuta de George Pehlivanian. La mateixa obra s’interpretà després amb la BBC Scotish Symphony Orchestra, Simon Johnson (trombó) i Otto Tausk (director). Una nova creació del composito valencià, Wesendonk Lider, s’estrenaria més tard al Concertgebouw d’Amsterdam amb l’Ensemble Intercontemporain, la mezzosoprano Petra Lang i  Matthias Pintscher com a director.

Ad Marginem, obra creada per a viola i conjunt de cambra en 2013, encàrrec de la London Sinfonietta, va ser estrenada per aquesta formació amb Paul Silverthorne com a solista.

En 2014 la seua òpera de cambra Café Kafka, encàrrec conjunt de la Royal Opera House del Covent Garden, el Festival d’Aldeburgh i l’Opera North de Leeds, va ser lloada per la crítica. ‘This could be a classic’ va escriure The Independent, ‘Coll is a major talent’ va escriure la BBC Music Magazine. En 2016 el Palau dels Arts realitzà una nova producció de Café Kafka.

En 2016 es produeixen estrenes d’obres de Coll amb l’Orquestra Nacional d’Espanya, Britten Sinfonia, Lucerne Symphony Orchestra, Birmingham Contemporary Music Group, així com el seu debut en els BBC PROMS de Londres.

L’any 2017, Mahan Esfahani i la Britten Sinfonia estrenen Harpsichord Concerto. L’Orquestra Simfònica de Lucerna interpreta Four Iberian Miniatures en el KKL amb Noa Wildschut com a solista de violí. L’Orquestra Nacional d’Espanya, al costat del Quartet Casals, estrenen Invisible Zones/Concerto Grosso en l’Auditori Nacional (Madrid). Lacrimae s’estrena amb l’Orfeó Universitari de València i Francesc Valldecabres. Per últim, aquest mateix any la National Youth Orchstra of Great Britain interpreta Mural als BBC PROMS de Londres. Així mateix, s’estrena a Suècia Turia amb el grup Norrbotten NEO, sent Christian Karlsen el director i Jacob Kellermann el solista de guitarra.

Els futurs projectes de Francisco Coll inclouen l’estrena mundial, en febrer de 2020, d’un concert per a violí i orquestra amb la violinista Patricia Kopatchinskaja i Gustavo Gimeno al capdavant de l’Orquestra Filharmònica de Luxemburgo. I en maig del mateix any, està prevista l’estrena de Lilith en el Palau de les Arts Reina Sofía, amb l’Orquestra de València i la direcció del mateix Francisco Coll que és compositor resident de l’OV. Actualment treballa amb una nova peça orquestral, encàrrec de l’Orquestra Simfònica de Toronto.

 

a5c33577-2fba-4e53-8a42-dc36618b364f

Àngel García, Jesús Salvador ‘Chapi’ i Pau Ballester, components d’Amores

Amores, premi a la formació musical valenciana de caràcter professional

Amores, fundat l’any 1989, està integrat per Pau Ballester, Àngel García i Jesús Salvador ‘Chapi’. Aquest grup de percussió pren el nom de l’obra homònima de John Cage, compositor que ha exercit una forta influència en el grup.

En la seua dilatada trajectòria, Amores ha representat un paper decisiu en l’evolució de la música per a percussió a Espanya, comptant amb la col·laboració d’importants solistes internacionals. A més, la seua trajectòria professional sempre ha estat unida a la tasca d’investigació, docent i educativa.

Amores Grup de Percussió ha actuat en nombroses ciutats espanyoles i europees dins dels més importants festivals de percussió i música contemporània. Ha realitzat espectacles que fusionen la percussió contemporània i les arts escèniques: Fènix (2000); Tinajas (2002); Drumcuts (2005); Cosmogonia (2007); Atzucac (2008); AmoresXXs’, del compositor Andrés Valero (2009); l’òpera El mal vi (2014), de Paco Zarzoso i J. S. ‘Chapi’, amb els quals han estat de gira per tot el territori estatal. Han sigut guardonats amb el Premi de les Arts Escèniques de la Generalitat Valenciana a la millor música 2001 per ‘Fènix’ (amb la companyia de dansa de Vicente Sáez), el Premi de les Arts Escèniques 2003 a la millor composició musical per a Tinajas (música original de Jesús Salvador ‘Chapi’), el Premi de les Arts Escèniques de la Generalitat Valenciana per Ubú (producció de Teatres de la Generalitat Valenciana) i el premi al millor disc de repertori en els primers Premis Carles Santos de la Música Valenciana, en 2018.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s